Mire figyelj 1%-os kampány tervezésekor?

2016/04/19. - írta: MedRel

Az adófizetők május 20-ig rendelkezhetnek arról, hogy kinek adják adójuk 1+1 százalékát. A felajánlás nem kötelező, de miért is hagynánk elveszni az összeget (legyen az bármilyen kicsi), amivel olyan szervezetek munkáját támogathatjuk, akik nap mint nap rászorulók megsegítéséért, gyógyításáért, életminőségének javításáért dolgoznak? No de megtalálják-e az emberek ezeket a szervezeteket? Átütik-e az ingerküszöböt az alacsony költségvetéssel készült kampányok? Mire érdemes odafigyelniük az alapítványoknak a tervezés, lebonyolítás során? 

Adózóként interneten böngészve, ezen a címen egy kereshető adatbázist találunk a támogatható szervezetek listájával, ezen pedig külön szerepelnek az egészségügyi profillal rendelkezők. Érdemes ezen a linken ellenőrizni, hogy az általunk kiszemelt szervezet regisztrált-e, azaz jogosult-e ebben az évben adománygyűjtésre. Ezzel meg is volnánk, egyszerű volt és gyors. Ezek a listák ugyanakkor különösebben nem lesznek a támogatásra váró szervezetek segítségére a forrásteremtésben, inkább arra jók, hogy a már valahonnan ismert alapítvány adatait lekérdezzük és beírjuk a NAV adatlapba. Na de akkor honnan értesül egy átlagos adózó arról, hogy kiket támogathat? Ki győzi meg, milyen eszközökkel arra, hogy ne hagyja veszni az adója egy százalékát és azt mely szervezetnek ajánlja fel? 

A személyi jövedelemadót (szja) fizető mintegy négy és félmillió állampolgárnak nagyjából csak a fele ajánlja fel adójának egy százalékát, pedig ez a pénz leggyakrabban a rászorulók támogatását, a gyermekek fejlődését, gyógyítását és állatmenhelyek működését szolgálja - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mai közleménye. - írja a Weborvos.

E blogbejegyzés írása során rengeteg időt töltöttünk el azzal, hogy megpróbáljuk megtalálni az aktuális egyszázalékos kampányfilmeket, anyagokat. Nem volt egyszerű. Leginkább az alapítványokra, szervezetekre közvetlenül rákeresve, honlapjukat, facebook oldalukat böngészve jutottunk eredményre.

Te, kedves Olvasó, hány egészségügyi alapítvány egyszázalékos kampányát tudod felidézni az elmúlt időszakból, na jó, könnyítsünk: évekből? Ha felajánlottad az egy százalékot, milyen benyomások, ingerek, információk alapján tetted?

Lehet, hogy ez az egyik, amire a legutóbbiak közül emlékszel? ;)

Szokatlan hangvétel, humor, asszociációk egy kultikus filmre, jó színészek és egy (szinte) mindenre kapható, ismert szóvivő - ez a film idén kétségkívül az egyik legnépszerűbb és legismertebb az egyszázalékos kampányok sorában. Rendhagyó stílusa bizonyára meg is osztja a közönséget, de sikere a nézettségi, kedvelési és megosztási számok alapján vitathatatlan.

A civil szervezetek többségének a mai reklámzajban nem könnyű igazán figyelemfelkeltő és motiváló kampányt létrehozni. Az okok között elsősorban a pénz, kapacitás és a hozzáértés hiánya szerepel. A legtöbb nagyvállalat ma már komoly figyelmet, pénzt és energiát fordít a társadalmi felelősségvállalásra, együttműködik civil szervezetekkel és segíti őket a fontos üzenetek célba juttatásában. Sok alapítvány azonban még mindig önerőből menedzseli a kommunikációját és többnyire belső munkatársat bíz meg a feladatokkal. Ettől függetlenül (vagy ennek ellenére), láttunk már alacsony költségvetésből készült, nagyon jól sikerült, figyelemfelkeltő, megható, ötletes kisfilmeket, komplex kampányokat is.

Melyek egy hatékony egyszázalékos kampány ismérvei?

  • Folyamatos. A kommunikációs aktivitások nem korlátozódnak az adóbevallást megelőző időszakra: a kampány a szervezet egész éves tevékenységébe, kommunikációjába illeszkedik, annak része.
  • Komplex. Nem merül ki egy kampányfilm elkészítésében. Integrált eszközhasználat jellemzi, azaz az egyes kommunikációs aktivitások, eszközök erősítik egymást. Fontos, hogy nem csak a kifejezetten erre a célra készített filmek, anyagok használhatóak a kampány során. (pl. élethelyzeteket, érintetteket megismertető riportok, cikkek, szakértők nyilatkozatai, kiadványok, rendezvények, közösségi média-jelenlét is hozzájárulhatnak az ismertséghez, bizalom kialakításához. Hatásuk ideális esetben összeadódik.
  • Célcsoport-orientált. Figyelembe veszi a célcsoport sajátosságait (kor, médiahasználati szokások, érintettség, stb.) és számukra vonzó, érdekes, érthető és értelmezhető formában, általuk preferált csatornákon szólítja meg őket.  
  • Fontos ÜGY köré szerveződik. Egyértelművé teszi, bemutatja az "Ügyet", amit a szervezet és a kampány szolgál. Az egyszázalékos felajánlásra ösztönzés mellett van az "Üggyel", a szervezet tevékenységével kapcsolatos üzenete is. 
  • Emocionálisan megérint, potenciális érintettséget sugall (Veled és szeretteiddel is megtörténhet)
  • Figyelemfelhívó, egyedi, konzisztens. Nemcsak tartalmi szempontból hanem képi világában, stílusában is karakteres, egyedi és következetes.
  • Informatív. Jól látható formában tartalmazza a szervezet nevét, bankszámlaszámát, további információk elérhetőségét.
  • Motivációs erővel bír. Nemcsak az adó 1% felajánlására, hanem pl. betegségmegelőzés, életmódváltás tekintetében is cselekvésre ösztönöz.
  • Megerősít döntésed helyességében. Nem zárul le az adóbevallási határidőt követően: kommunikálja az eredményeket, információt nyújt a befolyt összeg felhasználásáról, stb.

Az egyszázalékos kampány egy szervezet egész évben végzett és kommunikált tevékenységére hivatkozva, emlékezteti az általa elért adófizetőket arra, hogy adójuk egy százalékának felajánlásával IS kifejezhetik elismerésüket és hozzásegíthetik a szervezetet küldetésének megvalósításához, munkája folytatásához. 

Tanácsok egyszázalékos kampányok tervezéséhez

Bár már javában zajlik a kampányidőszak, összeállítottunk néhány - reméljük, jövőre nézve hasznos - tanácsot egyszázalékos kampányok tervezéséhez. Letölthető az alábbi képre kattintva.

tanacsok_egyszazalek.jpg

EBBEN A LEJÁTSZÁSI LISTÁBAN  összegyűjtöttünk néhányat az elmúlt évek kampányfilmjeiből és a facebook oldalunkon is gyakran megosztunk egy-egy filmet vagy hírt adunk fontos kezdeményezésekről. 

További hasznos információk:

Mire használhatja fel a szervezet a kapott 1%-ot? (1)

  • Közcélú tevékenységre (szervezet létesítő okiratában alaptevékenységként meghatározott)
  • Működésre (együttes összege a felhasznált összeg 25%-a, de legfeljebb 25 millió Ft lehet). A kedvezményezett reklám és marketing célú tevékenységére fordított költségek együttes összege a felhasználás évében nem haladhatja meg a felhasznált összeg tíz százalékát, de legfeljebb 10 millió forintot. Működési költségként az 1%-os törvényben megadottak (1996. évi CXXVI. tv. 7§ 10-es cikkely) vehetők figyelembe.
  • Tartalékolhatja is a szervezet a kapott 1%-ot, az átutalást követő második év december 31-éig. A Módtv.-vel megállapított 6/C. § (1) bekezdése hatálybalépése előtt kiutalt támogatások tartalékolása esetén ezen összegeket 2015. december 31-ig fel kellett használni.

          (1) www.nonprofit.hu

ITT lehet szavazni a legjobb 2016 évi egyszázalékos kampányra. Kevés a pályázó, alig van köztük egészségügyi szervezet, és (szerintünk) nagyon kevés az igazán kreatív, figyelemfelkeltő alkotás. Egy film alapján azonban úgysem alkothatunk reális képet a támogatásra érdemes programokról, szervezetekről, ezért arra biztatunk mindenkit: tájékozódjon, mielőtt döntene.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://egeszsegugyikommunikacio.blog.hu/api/trackback/id/tr928631688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása